lördag 6 mars 2010

Andas och återfå kontroll


Varför tänka på allt det dåliga som hänt när allt det goda i livet finns framför en och väntar?
Det distraherar en bara.
Man försöker dagdrömma bort hela vardagen för att slippa ta itu med saker och ting. Men att göra på detta viset leder inte till något gott. Nej, istället fastnar man och sjunker.
Vakna människor! Och se!
Se livet som väntar framför er.
Se allt och grabba tag i det ni vill ha. Och skiter det sig så är det bara att grabba tag i något annat som ni lockas av.

Något som jag inte gjort på länge har jag nu gjort och jag känner mig som en ny människa. Redo att ta nya tag!
Slut dina ögon. Se dig själv ensam stå på en strand, solen håller på att gå ner och du lockas av vågornas sång. När du öppnar ögonen ligger du i vattnet. Du flyter. Och låter vågorna massera din rygg. Andas in...och andas ut. Och se hur du fortfarande flyter på ytan.

Hugs and Kisses
Emsan

torsdag 25 februari 2010

Full av kärlek


Snart kommer jag, gott folk =)
Pratade med min lillebror igår, som har saknat mig så mkt. Grät efter samtalet då jag insåg hur mycket min familj betyder för mig och hur jag bara vill krama om dem.
Och mina vänner som jag ska träffa. Ni kommer få så många pussar att ni kommer vilja kasta ut mig och låsa dörr'n haha!

Mitt hår ser ut som fan!
Måste klippa det igen. Sen ska det bli liiite längre där bak, men att det ändå blir snett (kortare där bak och längre där fram). Hett!

Har inte sovit mycket de senaste nätterna, så jag får nog ta och sova lite nu. Labb imorn, sen DRAR JAG HEEEEM!!

Lots and Lots of Hugs and Kisses
Emsan

söndag 21 februari 2010

En dag bland molnen





"...there is no future

there is no past...

...there's only us
there's only this
forget regrets
or life is yours to miss
no other road
no other way
no day but today...

We must let go
to know what's right..." /Rent

Så rätt så!
Det är nuet som räknas och nu känner jag för att sova =)
Tiden har bara gått och idag har varit en dag där jag gått bland molnen och bara rensat mitt huvud.
Så nu e jag helt slut.

Hugs and Kisses
Emsan

Klarhet och Förnuft


Allt blir inte alltid som man tänkt sig.
Ibland blir man besviken och sårad.
I andra fall blir man överlycklig och glatt överraskad över vad saker har lett till.

Den senaste tiden har jag velat gå så många vägar, att jag hamnat på en väg som inte leder någonstans.
Jag längtar efter klarhet och förnuft. Men just nu har jag tappat dessa ting som tillsammans skapar stabilitet och riktning i livet.
Det är oroliga tider och det känns som jag sitter ensam i ett stort, mörkt rum. Omedveten om vad som döljer sig i det dolda.

Hugs and Kisses
Emsan

söndag 14 februari 2010

A hug for the lonely ones


Idag har jag varit aktiv och i full gång. Gick upp självmant (!) klockan nio i morse. Jag drack mitt morgonkaffe tillsammans med lite plugg. Under dagens gång har jag rengjort akvariet, lekt med Kaede och städat. Gick även till stan för att köpa en värmefläkt för att skydda mig så gott jag kan mot fukt i väggarna (se inlägget innan för förklaring), men det var slutsålt sen januari. Typiskt. men kampen är inte över.
Under kvällen när jag blev klar med skolarbete bestämde jag mig för att ladda upp mig med en lång och härlig dusch och en spa-kväll med allt som går att göra, utom massage. Har inte hittat en bra kräm till kroppen än. Krämer är svårt. Mycket hänger också på att doften den ger ut ska stämma överens med vem du är.

Så...idag är det Alla Hjärtans Dag.
Och jag har ingen att fira med. Endast mig själv.

Känns lite ensamt nu måste jag medge. Inte för att jag inte trivs med mitt sällskap, eller Kaedes. Men jag saknar en famn att hålla om under nattens långa timmar. Att famna om någon, se hur hans bröstkorg rör sig med andningsrytmen och höra hans hjärtslag slår mot en.

Många drömmer om att bli omfamnade. Jag vill omfamna.
Antagligen vill jag inte ha något seriöst än. För om några år flyttar jag härifrån och då blir det farväl. Antar att det var därför jag köpte en katt, för dem har ingen talan och har inget val utan att följa med matten vart hon nu ska.
Oj, vad hemskt det lät! Usch, nej. Jag älskar Kaede :)

Dags att dra sig. Måndag imorn. Fy vad tiden går fort!

Hugs and Kisses
Emsan

lördag 13 februari 2010

Oanade konsekvenser


Vi bad om en vit vinter. Detta bad vi om under de senaste vintrarna, som slutat utan snö och riktig julkänsla. Nu har vi fått en riktig vinter och en riktig jul med snö och kyla.
Antagligen lades alla våra önskningar om en vit snö under alla dessa år på denna vinter. Det har varit sjukt kallt och snö i mängder. Och visst ska man vara glad att veta att snön inte har övergivit oss än.
Men nu börjar folk klaga. Vi vill nu bli av med snön för att välkomna våren och dess tecken.
Men snön ligger kvar. Och i mängder.
Temperaturen pendlar upp och ner. Och snön smälter och fryser till is, som även den smälter då plusgraderna sakta kryper fram.
Taket ovanför min lägenhet har fått in vatten. Och med tanke på temperaturförändringarna, har vattnet blivit is som sedan smält och tryckts in ännu längre till folks inre väggar och fukt har bildats.
Detta har drabbat många som bor längst upp och även de våningen under. Folk har fått bryta upp väggar och golv och skaffa fram värmefläktar. Men inget kan göras förrän vintern och all snö är borta. För detta är bara början. För när temperaturen börjar stiga på riktigt kommer all is smälta och fler kommer drabbas. Så de som inte är drabbade bör inte andas ut ännu.

Blev så rädd när jag kom hem efter mötet med grannarna ang detta. För när jag stod och kollade på min enda vägg som pekar utåt, ser jag en fuktfläck. Aaaaah!
Ringde mamma för att sen ringa ordförandet i föreningen som fick ta en titt på detta. Stackars man. Han var rätt bitter under besöket och väldigt kort. Men det förstår jag med den pressen han måste ha på sig. Ingen kan varit beredd på detta.
Men lättad blev jag efter hans besök då han sa att den är en gammal fläck. Undrar bara varför jag inte tänkt på den förr. Jag bör hålla koll på den ifall att.

Så nu sitter jag här, är beredd med papper och liknande om ngt skulle hända, har ätit mat då jag inte tänkt på det under dagens gång och har en sprängande huvudvärk. Snart ska jag ut med vänner och spela biljard. Ska bli riktigt skönt att komma ut och tänka på annat.

Hugs and Kisses
Emsan

tisdag 9 februari 2010

Goda stunder


Ibland fastnar man och bara ser det dåliga minnena från förr:

Tommy, allt snack bakom ens rygg alla dessa år, ens egna onda tankar om andra, bråken, komplikationerna, vänners svek, kärlekens grymma stunder och mycket annat.

Ibland kan dem sitta fast så starkt att det blir ens verklighet och det riktiga livet blir som en disig dröm man vandrar genom. En plåga man inte tror sig kunna komma igenom.
Men sen en dag, vaknar man upp och ser tillbaka på de goda stunderna livet givit en:

Min mammas skratt och, om ändå inte lyckad, morgonsång, mina minnen av mitt och mina vänners roliga stunder, så som, mitt och Michas äventyr (sov i skolan) och Londonresan jag och Lotta gjorde. Minns Älmhult och Rhodos med Erik och hur jag och Jurgis fick våra frisyrer gjorda (for free). Jurgis kom ut och såg ut som en tonåring och jag såg ut som...ehh...konstigt såg det ut i alla fall.

Även om de dåliga minnena tynger, så får dem en att riktigt uppskatta det goda stunderna man haft. Jag skulle aldrig radera mitt minne för att bli av med de mindre bra upplevelserna. För det är bland annat dem som gjort att man är den man är idag. Och jag är nöjd med mig själv. Jag behöver bara säga det till mig själv ibland.
Och många säger att dem önskar att man kunde gå tillbaka till dessa ljuva stunder man en gång upplevt. Men jag säger: Varför gå tillbaka till ett ögonblick du redan upplevt och som du har bevarat i dina minnen?
Skapa nya upplevelser istället, som du inte vill glömma, och njut i stundens ljuva ögonblick.

Hugs and Kisses
Emsan